‘’Idioten”,”Maria Stuart”,”Beckomberga”,”Och ge oss skuggorna”, ”Den fjättrade Prometheus”,”Barnet” Dramaten teātrī Stockholmā, Zviedrijā

Šis būs, iespējams, garākais ieraksts līdz šim manā blogā. Biju Stokholmā un redzēju gandrīz visu rudens repertuāru. Deviņās dienās noskatījos sešas pilnīgi atšķirīgas, bet ļoti interesantas, īpatnējas, neredzētas izrādes. Emociju gamma- sākot no asarām un beidzot ar dusmām un pat nepatiku.
Zviedrijas teātrī šoruden redzamas skaidras tendences. Uzsvaru liek uz modernismu. Ir režisori ,kuri māk balansēt starp modernismu un klasiku. Ir tie, kuri iestudē pilnīgi moderni. Pirmā izrāde, ko redzēju, ir ‘’Beckomberga’’ – mentālās slimnīcas nosaukums Zviedrijā, kuru pirms vairākiem gadiem aizslēdza. Luga ir grāmatas”Beckomberga”,autore Sara Stridsberg, dramatizējums. Grāmatu nesen biju izlasījusi, un tā ir ļoti emocionāla, bet izrādē nebija ne miņas no grāmatas atmosfēras. Izrāde bija vairāk mehāniska. Nepatika galvenās lomas tēlotāja Emma Broome. Tik mākslīgu un netalantīgu aktrisi reti izdodas redzēt, bet situāciju izglāba tēva lomas atveidotājs Danilo Bejarano. Apzinoties savu pievilcību, aktieris izspēlēja izmisušo cilvēku žilbinoši! Arī Rebeca Hemse brīva un patīkama Sabīnes lomā. Kopumā skatīšanās vērta izrāde, ja neesi grāmatas iespaidā.BOB_Beckomberga_0059_960x0
Nākamā izrāde, ko redzēju, bija ‘’Och ge oss skuggorna’’(Un dod mums ēnas) lielajā zālē. Režisors- jaunais Dramaten šefs norvēģis Erik Stubo. Biogrāfisks stāsts vairāk kā triju stundu garumā par slaveno amerikāņu rakstnieku Eugene O’Neill, kura lugai Lang dags fard mot natt ir īpaša nozīme Dramaten vēsturē ar pasaules pirmizrādi 1956.gadā. Darbība risinās rakstnieka 60.dzimšanas dienā 1949.gada 16.oktobrī, un nepilnas nakts laikā tiek izrunātas un izspēlētas visas iespējamās cilvēciskās sāpes un pārdzīvojumi, kuru pamatā mīlošas, siltas , drošas bērnības un vecāku mīlestības neesamība. Milzīgo, melno skatuvi apdzīvoja vien pieci aktieri un daži krēsli. Orjan Ramberg Eugene O’Neill lomā izdzīvoja rakstnieka sāpes, pārdzīvojumus, priekus un pārdomas. Lena Endre sievas Carlotas lomā. Slavenākā un viena no talantīgākajām aktrisēm spīdoši notēloja ar pārmetumiem pilnu sievieti, kura tomēr, par spīti aizvainojumam un nepiepildījumam, nevar dzīvot bez sava Eugene. Mans jaunatklājums un jauns mīļākais aktieris Erik Ehn dēla Shane lomā. Bēdu sagrauts cilvēks, kurš savas sāpes slīcināja un iznīcināja narkotikās. Thomas Hanzon otra dēla Eugene Jr lomā. Arī viņš nebija saņēmis tēva mīlestību un atzinību,aizmirsās alkoholā. Visbeidzot Joaquin NaBi Olsson kalpa lomā. Izrāde ir ļoti vienkārša, bet satriecoši emocionāla. Aizkariem aizveroties, asaras vairs nebija iespējams noturēt. Patiešām fantastiska izrāde!

OGS_0214_960x0
Nākamā izrāde, ko noskatījos, bija norvēģu rakstnieka Jon Fosse luga ‘’Barnet’’(Bērns),ko iestudējis J.H.Dahl, jauns norvēģu režisors. Viņš jeb galvenais varonis Fredrik ik pa laikam nopērk alu un staigā apkārt. Viņa ir Agnes, un viņa parasti lūdz uguni cigaretei, lai iesāktu sarunas. Viņi satiekas pamestā autobusa pieturā. Pēc laika sāk dzīvot kopā un drīz vien abi gaida bērnu, bet viss nešķiet tik vienkārši. Pēc izrādes noskatīšanās pirmais jautājums ir – par ko īsti tad šis stāsts ir? Jo atbildes tā nedod. Par ilgām, par dzīves neparedzamību, Dievu, mazo cilvēku. Jon Fosse saviem tēliem nav iedevis identitāti. Tāpēc viss paliek ar jautājuma zīmi beigās. Liekas, ka izrāde nav nekas īpašs, bet visu nakti un nākamo dienu par to domāju. Atstāj spēcīgu pēcgaršu, pārdomas un arī mazas skumjas.

BRN_Barnet_0378_960x0

Nākamā dienā redzēju iepriekšējā vakarā pirmizrādi piedzīvojušo izrādi Dostojevska ‘’Idioten’’.Dostojevskij/Andersson. Vairāk jau Andersson(režisors). Tas ir pats drausmīgākais, ko savā teātra vēsturē esmu redzējusi. Pārmoderni, ļoti tukši un nepatīkami. Patiešām talantīgi aktieri pilnīgi bez nekā. Jutos kā miskastē. Viss sakratīti. Režisors pat paspējis izrādē iepīt migrantu, bagātu- nabagu, homoseksuālisma, feminisma tematus. Tikai ļoti nemākulīgi un mākslīgi…(manā izjūtā). Luga ir zviedru politiskā teātra izpausme, un miskaste uz skatuves viņiem ir aizraujoša un uzrunājoša, es to pietiekoši redzu Baltijas jūras šajā krastā. Bet, jāatzīst, radīja pārdomas par zviedru sabiedrības iekšējās miskastes izjūtu.

Idioten_provdag_0213_2_960x0
Pirmspēdējā dienā devos uz pirmizrādi Dramaten. Izrāde mazajā Elverket zālē ‘’Den fjättrade Prometheus’’(Savažotais Prometejs). Luga, kas sarakstīta vairāk nekā pirms 2500 gadiem, nu iestudēta Dramaten. Patīkami moderni, emocionāli un neredzēti! Kad Prometejs nozaga uguni un iedeva cilvēkiem, Zevs lika viņu sagūstīt kalna augšā uz mūžīgiem laikiem. Un aktieris, galvenās lomas tēlotājs Torkel Petersson patiešām tika sasiets ar virvēm un uzcelts staba augšā. Izrāde ar daudz skaistām dziesmām, Šūberta mūzika. Nepilnās divās stundās izdzīvoju vēsturi, ģeogrāfiju, mūziku un grieķu Dievus. Izzinoši, skaisti, interesanti un humorīgi. Klavieres, ērģeles un arfa – kas paši kustināja un spēlēja taustiņus – trīs īpaši izrādei uztaisītu instrumentu orķestris Un pats svarīgākais- brīnišķīgs aktieru ansamblis! Pacilājoši un brīnišķīgi!

DFP_spel_0197_960x0
Pēdējā izrāde, ko redzēju, bija ‘’Maria Stuart’’ ar māsām Stina un Ylva Ekblad galvenajās lomās, vācu režisors Peter Konwitschny. Pirmais cēliens pagāja, abām māsām iejūtoties vairāku mazu tēlu lomās un tos izspēlējot. Brīžiem interesanti, smieklīgi un brīžiem ļoti, ļoti garlaicīgi. Otrais cēliens jau ar pilno aktieru sastāvu. Izrāde brīnišķīgi parādīja varas un politikas galīgo bezjēdzību. Un arī karš ir bezjēdzīgs. Visi tiek nošauti, bet ieguvums nekāds. Visšarmantākā aina bija otrā cēliena beigās, kad abas karalienes apsēdās uz skatuves malas, uzsmēķēja, iedzēra kafiju,apēda cepumu un beigu beigās draudzīgi aizgāja prom, kamēr viņām aiz muguras bija pilna skatuve ar līķīšiem kara laukā. Stina Ekblad ,kā vienmēr, eleganta, skaista, smalka un ar lielu talanta devu. Diemžēl, māsa nobālēja Stinas priekšā. Izrāde ar saviem mīnusiem, bet apbrīnojamu vieglumu. Sapratu režisora domu pārstrādāt Šilleru tā, lai mūsdienu „civilizācijas attīstības beigu posmā” cilvēks beidzot saprastu pagātnes vēsturē pieļauto absurdu un dotu iespēju abām karalienēm aiziet no smagās nolemtās nastas un draudzīgi izdzert tasi kafijas. Tik vienkārši. Un tik nesaprotami neiespējami dažreiz. Un varbūt tomēr?

MST_2015_spel_0116_960x0
Man vienmēr ir prieks redzēt Dramaten izrādes, jo tās atver jaunas durvis. Iegūstu jaunas atziņas, pārdomas, spēku. Viens gan, ko ievēroju Stokholmas teātrī- skatītāji ciena aktierus un apkārtējos! Viņiem nekad nezvana mobilais, nerunā savā starpā, nepūš, neapspriež uz skatuves notiekošo. Un ļoti dzīvo visam līdz, kas norisinās viņu acu priekšā. Gandrīz katrā izrādē redzēju, kā daudzi izrādes beigās slauka aizkustinājuma asaras vai smejas, izjūt visas emociju gammas. Kaut Latvijā būtu tādi skatītāji! Un secināju arī to, ka Zviedri ļoti mīl teātri. Latvieši nemaz nav tādi teātra mīlētāji, ja nejēdz izslēgt telefonus izrādes laikā un neciena ne apkārtējos, ne pašus aktierus. Ne tā smalkā ģērbšanās nosaka teātra mīlestību. Un skatītāji tur ir laikam līdzi, pieņem vismodernākos risinājumus, neredzētus paņēmienus, lamuvārdus, nedomā tik satraukti par tikumību. Latviešu pamata publika ir ļoti ierobežota un nekad nepieņem neko jaunu(nerunāju par visiem skatītājiem un teātriem).
Vēl jāpiebilst, ka Dramaten katras izrādes programma ir bagātīgs informatīvais materiāls, lugas vēsture, radīšana, katra aktiera foto, režisora teiktais, informācija par vismazāko izmantoto mūzikas gabaliņu, – par šādu grāmatiņu 20 kronu jeb 2eiro vērtībā Latvijas teātrī es pagaidām laikam varu tikai sapņot.
Pabeidzot šo ierakstu- bez teātra negribētu dzīvot, un katra izrāde iedod ko svarīgu man kā cilvēkam un personībai.

Bildes no: http://www.dramaten.se

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s